EU & arbetsrätt 2 2011
Förslag om anmälningsplikt och kontaktperson
för företag som utstationerar till Sverige
Utländska arbetsgivare som
utstationerar arbetstagare
till Sverige ska vara skyldiga
att göra en anmälan till Arbetsmiljöverket
och utse en kontaktperson
i landet. Det föreslår Arbetsmarknadsdepartementet
i en promemoria.
Att kräva att arbetsgivaren har
en representant på plats som har
behörighet att förhandla och ingå
kollektivavtal skulle dock vara en
otillåten begränsning av den fria
rörligheten, enligt promemorian.
Sverige är ensamt bland de nordiska
länderna om att inte ha någon
som helst form av anmälningsskyldighet
för företag som utstationerar
arbetstagare till landet. Förra året
föreslog en utredare att regler om
anmälningsskyldighet och kontaktperson
skulle införas i den så
kallade filiallagen, men regeringen
menade att en associationsrättslig
lag inte var rätta platsen (se
EU &
arbetsrätt nr 1/2011 s. 3). Nu föreslår
den i stället att
utstationeringslagen
kompletteras med sådana
regler från halvårsskiftet 2012.
I promemorian konstaterar departementet
att det finns en uppenbar lucka i lagen. För att den ska
fungera i praktiken och för att
Sverige ska kunna uppfylla sina
skyldigheter enligt
utstationeringsdirektivet
(96/71) är det nödvändigt
att de fackliga organisationerna och
myndigheterna får kännedom om
när en arbetsgivare utstationerar
arbetstagare hit. De måste även ha
en reell möjlighet att kontakta arbetsgivaren.
Bland myndigheterna
gäller det främst Arbetsmiljöverket
men även Skatteverket och Polisen.
Till det kommer att det måste gå
att identifiera vilka arbetsgivare
som utstationerar arbetstagare i
Sverige om det informationssamarbete
som håller på att byggas upp
inom EU ska fungera.
Förslaget innebär att alla utstationeringar
som ska pågå mer än
fem dagar ska anmälas till Arbetsmiljöverket.
Exakt vilka uppgifter
som anmälan ska innehålla ska
preciseras i en särskild förordning.
För alla utstationeringar som ska
pågå mer än fem dagar ska arbetsgivaren
också utse en kontaktperson,
t.ex. en av de utstationerade
arbetstagarna. Om verksamheten
förändras t.ex. så att utstationeringen
förlängs, andra tjänster utförs än
dem som har anmälts eller kontaktuppgifterna
ändras ska detta också
anmälas, senast inom tre dagar.
Kontaktpersonen ska vara
behörig att ta emot delgivningar
för arbetsgivarens räkning så att de
fackliga organisationerna ska kunna
få fram en begäran om förhandlingar
till arbetsgivaren eller så att
Arbetsmiljöverket ska kunna delge
förbud mot att fortsätta farliga
arbeten. Kontaktpersonen ska
också kunna tillhandahålla sådana
handlingar som visar att kraven i utstationeringslagen är uppfyllda.
Det kan vara anställningsavtal,
dokumentation enligt arbetsmiljölagen
eller arbetstidsjournaler. När
det behövs ska kontaktpersonen
kunna ta kontakt med någon som
är behörig att företräda arbetsgivaren
vid förhandlingar.
Men han eller hon behöver inte
själv ha sådan behörighet. Att kräva
att arbetsgivaren har en behörig
representant på plats, vilket både
de fackliga organisationerna och
Riksdagen vill, skulle enligt promemorian
sannolikt gå utöver vad
EU-rätten tillåter. En representant
som är behörig att förhandla och
ingå kollektivavtal måste vara en
person som är väl insatt i arbetsgivarens
verksamhet och som denne
har ett särskilt förtroende för, dvs.
någon med relativt hög ställning i
företagets organisation. Att ha en
sådan person på plats i samband
med all utstationering skulle bli
oproportionerligt dyrt och besvärligt.
Som departementet ser det är
det inte heller nödvändigt för att utstationeringslagen ska fungera;
man kan nå samma resultat med en
anmälningsskyldighet kombinerad
med ett krav på kontaktperson.
När kontaktpersonen har fått en
förhandlingsframställan ligger
det i arbetsgivarens eget intresse
att skicka en förhandlingsbehörig
representant eller ge kontaktpersonen
fullmakt att förhandla, för att
hindra att facket vidtar stridsåtgärder,
resonerar departementet.
Det återstår att se om de fackliga
organisationerna delar den bedömningen
när remissvaren kommer in
efter sommaren.
Kerstin Ahlberg
Ds 2011:22 Anmälningsskyldighet vid
utstationering samt förtydligande avseende
missbruk av visstidsanställningar
enligt anställningsskyddslagen
|