Arbetsröttsportalen
 
 
Startsida Sök på portalen Sök i nordiska rättsdatabaser
           
 
Logga in här  Ändra lösenord  Anslut dig till Arbetsrättsportalen   
 
 

 

Hur kan arbetsvillkor övervakas vid offentlig upphandling?

Sammanfattning
För att motverka att konkurrensen om de offentliga kontrakten förs på arbetstagarnas bekostnad kan de upphandlande myndigheterna kräva att leverantörerna ska tillämpa kollektivavtalsenliga villkor i förhållande till sina anställda. Detta är en nyhet i förhållande till den traditionella svenska arbetsmarknadsmodellen. som utgår från att det är arbetsmarknadens parter som både bestämmer villkoren för på arbetsmarknaden och övervakar att dessa följs.
Parterna har emellertid inte någon formell roll vid övervakningen av de villkor som ingår i kontraktet mellan den upphandlande myndigheten och leverantörerna. För myndigheten, som rimligen är den aktör som ska följa upp att leverantörerna uppfyller sina kontraktsenliga åtaganden, är problemet att den inte har någon kompetens att tolka kollektivavtalsbestämmelser. I den här artikeln ställer vi frågan hur klausuler om arbetsvillkor i kontrakt om offentlig upphandling kan övervakas och vilka aktörer som bär ansvar för att dessa genomförs.

Läs hela artikeln
Hur kan arbetsvillkor övervakas vid offentlig upphandling?

Texten har även publicerats i:
Juridisk Tidskrift

Tillbaka

Skriv ut sidan
 
Publicerad av
Kerstin Ahlberg
 
Publicerad här den
2020-04-29
 
 
  Om Arbetsrättsportalen | Redaktör | Om cookies | © Institutet för social civilrätt