|
|
|
|
|
|
Hur kan arbetsvillkor övervakas vid offentlig upphandling?
|
|
Sammanfattning För att motverka att konkurrensen om de offentliga kontrakten förs på arbetstagarnas bekostnad kan de upphandlande myndigheterna kräva att leverantörerna ska tillämpa kollektivavtalsenliga villkor i förhållande till sina anställda. Detta är en nyhet i förhållande till den traditionella svenska arbetsmarknadsmodellen. som utgår från att det är arbetsmarknadens parter som både bestämmer villkoren för på arbetsmarknaden och övervakar att dessa följs. Parterna har emellertid inte någon formell roll vid övervakningen av de villkor som ingår i kontraktet mellan den upphandlande myndigheten och leverantörerna. För myndigheten, som rimligen är den aktör som ska följa upp att leverantörerna uppfyller sina kontraktsenliga åtaganden, är problemet att den inte har någon kompetens att tolka kollektivavtalsbestämmelser. I den här artikeln ställer vi frågan hur klausuler om arbetsvillkor i kontrakt om offentlig upphandling kan övervakas och vilka aktörer som bär ansvar för att dessa genomförs.
|
Läs hela artikeln Hur kan arbetsvillkor övervakas vid offentlig upphandling? |
Texten har även publicerats i: Juridisk Tidskrift |
|
|
|
|
|
|