EU & arbetsrätt 4 2000
Temporärt
undantag för egenföretagare löste blockering kring arbetstider
vid vägtransport Genom
att temporärt utesluta egenföretagare från tillämpningsområdet
kunde ministerrådets majoritet strax före jul anta en gemensam
ståndpunkt om ett direktiv om arbetstider vid vägtransporter.
Direktivet är en av flera regleringsåtgärder som kommissionen
vill driva igenom för att motverka social dumpning i branschen. Hösten
1999 genomförde lastbilsförare över hela Europa en aktionsdag
med krav på effektiv lagstiftning om maximiarbetstid för yrkesförare
(se EU & arbetsrätt 4/99). Tre
månader senare blockerade franska åkare och förare än
en gång gränsövergångar och hamnar, nu i protest
mot en ny arbetstidslag som skulle försämra konkurrenssituationen
för franska åkerier i förhållande till åkerier
från länder som Nu gör
kommissionen ett försök att angripa orsakerna till den sociala
oron. I slutet av november lade den fram förslag om en rad åtgärder
som skall motverka att åkerier skaffar sig konkurrensfördelar
genom att anlita förare på undermåliga villkor och låta
dem köra orimligt länge. Viss EU-reglering
av förares arbetstider finns redan idag, men den anses otillräcklig.
Anställda förare omfattas av det
allmänna direktivet om arbetstidens förläggning (93/104)
sedan detta ändrats i maj 2000. Men för det första gäller
det inte för egenföretagare, och för det andra innehåller
det ingen närmare definition av begreppet arbetstid, utan hänvisar
till nationell rätt. Förordning
nr 3820/85 om harmonisering av viss social lagstiftning om vägtransporter
gäller visserligen både anställda och egenföretagare,
men den reglerar å andra sidan enbart körtid och vilotid
inte den totala arbetstiden. Därför
föreslog kommissionen 1998 att ministerrådet skulle anta ett
särskilt direktiv om arbetstid vid vägtransporter vilket skulle
omfatta både anställda förare och egenföretagare.
Det har blockerats av medlemsstater som anser att egenföretagare
skall stå utanför. Finland försökte under sin ordförandeperiod
bryta dödläget genom att skilja mellan äkta och falska
egenföretagare (av vilka endast de senare skulle omfattas), men inte
heller det förslaget vann tillräckligt gehör. Men nu har
kommissionen alltså lagt fram ett ändrat direktivförslag
som tillräckligt många av ministerrådets medlemmar kunde
godta (KOM
(2000) 754 slutlig). Också det är formulerat så att
det omfattar egenföretagare men direktivet skall inte tillämpas
på dem förrän tre år efter att det har genomförts
för övrigt. Ett år innan fristen går ut skall kommissionen
ha utvärderat vilka effekter undantaget har haft på trafiksäkerheten,
konkurrensen, yrkesstrukturen och förarnas sociala förhållanden,
för att kunna föreslå på vilka villkor egenföretagarna
skall underkastas direktivets regler. Fram till dess skall också
definitionen av begreppet egenföretagare (self-employed) redas ut. Liksom det
allmänna arbetstidsdirektivet begränsar detta den genomsnittliga
veckoarbetstiden under en fyra-månadersperiod till 48 timmar. En
skillnad är dock att yrkesförare aldrig får arbeta mer
än 60 timmar på en vecka (mot 78 timmar för andra arbetstagare).
Dessutom sägs det uttryckligen att arbetstid hos flera arbetsgivare
skall läggas ihop, och reglerna om raster är mer bestämda. För
att i någon mån rättfärdiga det tillfälliga
undantaget för egenföretagare har kommissionen aviserat att
den också kommer att föreslå ändringar i förordning
3820/85, som kommer att fortsätta gälla jämsides med det
nya direktivet. Genom ändringarna skall övervakningen av att
förarna följer reglerna om körtid och vilotid skärpas. Ett annat
förslag innebär att förordningen
om tillträde till marknaden för godstransporter (881/92)
ändras så att medlemsstaterna får möjlighet att
kontrollera vilka villkor förare från utlandet arbetar under
(KOM
(2000) 751 slutlig). Orsaken är att det blir allt vanligare vid
internationella transporter att arbetsgivaren byter ut den reguljära
föraren mot en annan förare exempelvis från Polen
när fordonet lämnar den stat där åkeriet är
etablerat. Dessa förare har mycket dåliga anställningsvillkor
och betalas ofta svart. Problemet är att medlemsstaterna inte har
möjlighet att övervaka om arbetsgivarna följer nationella
regler när fordonen har lämnat deras territorium. Nästan
lika omöjligt är det att utröna om den som kör in
i landet med ett fordon från en annan stat har rätt att göra
det enligt bestämmelserna i etableringsstaten. Därför
föreslår kommissionen att ett enhetligt förartillstånd
skall införas, där etableringsstaten intygar att föraren
i fråga anlitas i överensstämmelse med den statens lagregler
och övriga bestämmelser som rör anställningen av förare.
Föraren skall ha med sig tillståndet i bilen, för att
kunna visa upp det för kontrollanter i andra stater. Förordningen
innebär inte någon harmonisering av social lagstiftning eller
lagstiftningen om anställning av medborgare i tredje land. Vilka
villkor anställningen måste uppfylla för att vara laglig
avgörs alltså av etableringsstaten själv. Direktivet om arbetstiderna skall nu behandlas i parlamentet. De båda förordningarna har inte kommit lika långt. Kerstin Ahlberg |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |