| 
 EU & arbetsrätt 1 2003 
 
 Norsk könskvotering underkänd Norge har brutit mot EES-avtalet 
        genom att öronmärka ett antal akademiska tjänster för 
        kvinnor. Det blev Efta-domstolens slutsats i målet om den positiva 
        särbehandlingen vid Oslo universitet (se EU 
        & arbetsrätt 1/2002). Om Norge hade varit med i EU och EG-domstolen 
        hade avgjort saken hade utgången sannolikt blivit en annan. 1998 öronmärkte Oslo universitet för första gången 20 postdoc-tjänster för kvinnor. I universitetets jämställdhetsplan för 2000  2004 är tio postdoc-tjänster och 12 fasta forskartjänster på samma sätt reserverade för kvinnor. Eftas övervakningsorgan (ESA) mottog i augusti 2000 ett klagomål mot Norge i vilket det hävdades att denna öronmärkning stred mot likabehandlingsdirektivet (76/207 ändrat genom 2002/73), och därmed mot Norges förpliktelser enligt EES-avtalet. I november 2001 fick Norge ett motiverat yttrande där ESA slog fast att saken kunde komma att dras inför Efta-domstolen. Så blev det, och målet avgjordes nyligen. Efta-domstolen slog fast att 
 EG-domstolen har avgjort en rad mål om positiv 
        särbehandling: Kommissionen mot Frankrike (312/86), 
        Kalanke (C-450/93), 
        Marschall (C-409/95), 
        Badeck (C-158/97), 
        Abrahamsson (C-407/98), 
        Schnorbus (C-79/99) 
        och Lommers (C-476/99). I fyra av dem har EG-domstolen underkänt 
        ordningar för positiv särbehandling, nämligen Kommissionen 
        mot Frankrike, Kalanke och Abrahamsson. Däremot har positiv särbehandling 
        godkänts i Marschall, Badeck, Schnorbus och Lommers. Den allmänna 
        underliggande principen i EG-domstolens praxis om positiv särbehandling 
        är att proportionalitetsprincipen måste iakttas. Det innebär 
        att särskilda åtgärder till fördel för det ena 
        könet skall tjäna ett legitimt syfte, att de skall vara ändamålsenliga 
        och nödvändiga för att nå detta mål och att 
        de inte får gå längre än nödvändigt. Positiv särbehandling är otillåten 
        om ordningen är mycket generell och oavgränsad eller om den 
        valda metoden inte står i rimlig proportion till syftet (Abrahamsson). Utrymmet för att könskvotera utbildningsplatser/-tjänster 
        är avsevärt (Badeck). Det ena könet kan ges automatisk 
        företrädesrätt till tjänster och fördelaktiga 
        anställningsvillkor, t ex barnomsorgsplatser (Schnorbus och Lommers), 
        men det andra könet får inte avskäras från varje 
        möjlighet att få en tjänst eller anställningsvillkor 
        av det aktuella slaget (Kalanke, Marschall, Lommers). Den norska könskvoteringsordningen var specifik och avgränsad och rörde  till skillnad från situationen i Kalanke, Marschall, Badeck, Schnorbus och Lommers  bara en liten del av forskartjänsterna i Norge. Den avskar därför inte män från den vetenskapliga karriären, och gick enligt min mening inte heller längre än nödvändigt för att uppfylla det eftersträvade målet. Den skulle därför knappast ha blivit underkänd om Norge hade varit medlem i EU och saken skulle ha avgjorts i EG-domstolen. 
 | 
| 
 |  |