EU & arbetsrätt 2 2004 Förslaget till tjänstedirektiv: Inför EU-valet har för första
gången i svensk politisk debatt fokus riktats mot arbetsrättsfrågor
i samband med transnationella tjänster. Fokuseringen har dock varit
vag, och en summarisk inventering av ämnet i dess svenska perspektiv
kan behövas. Enligt förslaget
till tjänstedirektiv (se EU &
arbetsrätt nr 1/2004) skall för arbetsrätten i princip
utstationeringsdirektivet
(96/71) tillämpas. Det handlar om villkor för löntagare
som arbetsgivaren skickar att för begränsad tid utföra
arbete i annat land. Romkonventionen
1980 om tillämplig lag för avtalsförpliktelser (som gäller
i Sverige) föreskriver att anställningsavtal normalt skall vara
underkastat lagen i det land där den anställde vanligtvis utför
sitt arbete, även om han tillfälligt är sysselsatt utomlands.
Från den regeln gör utstationeringsdirektivet viktiga undantag. Direktivets syfte är främst att förhindra
social dumpning, d v s att skydda företag och löntagare i länder
med hög arbetsrättslig standard mot illojal konkurrens från
låglöneländer. Direktivet räknar upp en rad särskilt
viktiga ämnen, bl a arbetsmiljö, arbetstid, semester och minimilön,
där värdlandets lagar skall tilllämpas för de gästande
företagens löntagare. Man kan säga att det finns en hård
kärna av ämnen där värdlandet inte bara får
utan skall se till att dessa ges ett minimiskydd. För byggnadsbranschen
finns särskilda regler om allmängiltiga kollektivavtal; sådana
används inte i Sverige. Den svenska utstationeringslagen
räknar upp de regler som skall tilllämpas av gästande företag.
Uppräkningen motsvarar direktivets hårda kärna, dock med
ett undantag. Ingenting sägs om minimilön. Förklaringen
är dels att det inte finns någon svensk lag om minimilön,
dels att meningen är att svenska fackföreningar skall se till
att gästande företag tecknar kollektivavtal som innehåller
regler om minsta lön. För att kollektivavtal skall kunna framtvingas
föreskrivs att regler om förhandlingsrätt skall gälla.
Gästande företag skall sålunda kunna tvingas till förhandlingsbordet.
Att fackliga stridsåtgärder får vidtas mot gästande
företag, som inte vill skriva på kollektivavtal, förutsätts
i direktivets preambel (nr 22) och likaså i förarbetena till
den svenska lagen. Enligt en regel i MBL,
den s k Lex Britannia, skulle stridsåtgärder få företas
mot ett utländskt företag, även om detta redan är
bundet av kollektivavtal i hemlandet. Det har invänts att förhandlingsrätten
inte är till mycken nytta, om man inte vet vem man skall förhandla
med. Ett värdland skulle enligt forts från sid 1 Praktiskt sett har denna invändning inte
så stor tyngd. Då utländska företag får uppdrag
här, är det vanligen ett i Sverige fast etablerat företag
som är mottagare av tjänsten, t ex en huvudentreprenör
vid byggnadsarbete eller ett industriföretag vid underhållsarbeten.
Det innebär att fackföreningar normalt kan få upplysning
om det gästande företagets identitet av det svenska företaget.
Enligt MBL måste ett företag, som vill lämna ut ett arbete
på entreprenad, på eget initiativ förhandla med sin fackförening
om den tilltänkta entreprenaden. Till bilden hör också
att rätten till sympatiåtgärder är mycket vidsträckt
i Sverige. Skulle en utländsk entreprenörs löntagare dyka
upp hos ett svenskt kollektivavtalsbundet industriföretag, kan fackföreningar
normalt vidta stridsåtgärder mot det svenska företaget
för att tvinga också det gästande företaget att acceptera
kollektivavtal. Stor aktivitet krävs av fackföreningar
för att kontrollera att utländska entreprenörer inte ägnar
sig åt social dumpning, men detta har knappast något med förslaget
till tjänstedirektiv att göra. Det är en följd av
vårt svenska system med facklig övervakning av arbetsmarknaden
vilket ger fackföreningarna en viktig del av deras existensberättigande.
I andra länder, t ex Frankrike, sköts motsvarande uppgift av
en statlig arbetsinspektion. Förslaget har dock inslag som kan ställa
till onödigt besvär när myndighet eller parter skall se
till att utstationeringslagens regler följs, t ex att krav inte får
ställas på att ett papper med uppgift om arbetsgivare och villkor
kan visas upp på arbetsplatsen. Utstationeringsdirektivet innehåller också en regel som syftar till att begränsa social protektionism från värdlandets sida (artikel 3.10). Ett värdland får sålunda inte helt beröva företag från andra länder det konkurrensmedel som kan ligga i att deras arbetsrättsliga standard är något lägre än i värdlandet. Vad ett värdland får kräva av gästande företag är att de tillämpar dels regler som avser vad som ovan kallats den hårda kärnan av ämnen dels bestämmelser som rör ordre public. Det senare uttrycket avser sådana verkligt centrala regler som kan sägas vara internationellt tvingande; till exempel föreningsrätt och förhandlingsrätt. Huruvida anställningsskyddsregler hör dit är omstritt. Motsatsvis framgår att ett värdland inte får ålägga gästande företag att följa andra regler, alltså inte t ex alla regler om rätt till ledighet för olika ändamål. Det förbudet torde dock rikta sig bara mot värdstaten, knappast mot dess fackföreningar. Kollektivavtal med varjehanda arbetsgivarförpliktelser bör alltså kunna framtvingas, förutsatt att utländska företag inte diskrimineras i jämförelse med svenska. I denna del torde för övrigt förslaget till tjänstedirektiv (jfr preambeln nr 59) inte medföra någon ändring i förhållande till vad som redan gäller. Det finns en omfattande praxis från EG-domstolen som rör vilka krav ett värdland får ställa för att kunna kontrollera utländska arbetsgivare som utstationerar arbetstagare dit. Vissa av de regler som återfinns i förslaget till tjänstedirektiv är genom denna praxis redan gällande rätt, se Annie Näslund: |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |