EU & arbetsrätt 3 2010
Försäkringsgivare för offentliganställdas pension ska upphandlas - men facket kan delta i beslutet
När man väljer försäkringsgivare
för kollektivavtalsreglerade
pensioner för kommunalt
anställda måste man rätta
sig efter EUs upphandlingsregler.
Men samtidigt går det att tillämpa
mekanismer som ger arbetstagarnas
representanter möjlighet att delta
i beslutet att välja försäkringsgivare.
Det slog EU-domstolen fast
när den i somras avgjorde målet
om den s.k. löneomvandlingen för
anställda i tyska kommuner, som
tidigare uppmärksammats i EU &
arbetsrätt (se nr 2/2009 s. 2).
Målet kretsade kring ett kollektivavtal
som gav kommunanställda
rätt att begära att arbetsgivaren delvis
skulle omvandla framtida löneanspråk
till en pensionsförsäkring
hos en försäkringsinrättning som
pekades ut direkt i kollektivavtalet,
utan att några andra försäkringsgivare
hade fått vara med och erbjuda
sina tjänster. Det borde de ha fått
göra, menade Europeiska kommissionen
som väckte talan mot
Tyskland med motiveringen att den
EU-harmoniserade lagstiftningen
om offentlig upphandling (direktiv
92/50 numer
direktiv 2004/18)
måste tillämpas på valet av leverantör
för pensionsförsäkringen.
Och EU-domstolen bekräftar att
reglerna om offentlig upphandling
blir tillämpliga även på kollektivavtalade
pensionstjänster för kommunalt
anställda. Resultatet var inte
oväntat mot bakgrund av domstolens
tidigare praxis, men det fanns
också goda argument för motsatt
utgång. Av särskilt intresse är därför
domstolens sätt att argumentera
i målet.
EU-domstolen erkänner att
rätten till kollektiva förhandlingar
och att sluta kollektivavtal åtnjuter
ett särskilt skydd både i internationella
rättsakter, i EU-rätten och i
tysk grundlag. Vidare konstaterar
domstolen att de tyska kollektivavtalen
i målet har ett allmänt socialt
syfte.
Detta "... kan emellertid inte i
sig innebära att kommunala arbetsgivare
automatiskt undantas från
skyldigheten att följa direktiven
92/50 och 2004/18. Genom dessa
direktiv genomförs etableringsfriheten
och friheten att tillhandahålla
tjänster på området för offentlig
upphandling" (p. 41).
Vidare konstaterar domstolen
att den grundläggande rätten till
kollektiva förhandlingar ska utövas
i samklang med de krav som följer
av de i EUF-fördraget skyddade
friheterna. Det faktum att ett avtal
eller en åtgärd inte omfattas av
fördragets konkurrensregler (här
syftar domstolen på målen
Albany,
C-67/96 och
van der Woude,
C-222/98, som åberopats av Tyskland)
medför inte automatiskt att
avtalet eller åtgärden undantas från
skyldigheten att uppfylla krav som
härrör från upphandlingsdirektiven,
eftersom dessa bestämmelser
har sina specifi ka tillämpningsförutsättningar.
Slutligen påpekar
domstolen att valet av institutioner
och företag som tillhandahåller
försäkringstjänster inte påverkar
"själva kärnan i rätten till kollektiva
förhandlingar" (p. 49).
Det faktum att de omtvistade
kontrakten har tilldelats genom
tillämpning av kollektivavtal innebär
följaktligen inte att de inte omfattas
av upphandlingsdirektiven.
Därefter ställer domstolen frågan
huruvida de krav som har samband
med avtalens sociala syfte är förenliga
med kraven i upphandlingsdirektiven.
Domstolen påpekar då bl.a. att
det är möjligt att "förena tillämpningen
av upphandlingsförfaranden
med tillämpningen av mekanismer,
hämtade bland annat från tysk
socialrätt, vilka säkerställer att
arbetstagare eller deras representanter,
vid den berörda kommunala
myndigheten eller företaget, deltar
i beslutet att välja ut den institution
eller de institutioner som ska
genomföra löneväxlingen" (p. 55).
Den påpekar också att en
upphandling inte i sig innebär att
det inte går att behålla solidaritetsaspekten
i försäkringen, och
att upphandlingsdirektiven gör
det möjligt för de upphandlande
myndigheterna att försäkra sig
om att anbudsgivarna har tillräcklig
yrkesmässig och ekonomisk
kapacitet. Domstolen förefaller
alltså understryka att det fi nns ett
stort utrymme för att beakta sociala
hänsyn vid offentlig upphandling,
vilket inte varit oomstritt.
Det intressanta är att domen betonar
att man kan kombinera upphandling
och kollektivavtal på ett
sätt som ger de anställda ett reellt
infl ytande och som beaktar avtalets
sociala syfte. Hur det ska gå till går
domstolen dock inte in på.
Det som samtidigt står klart
är att domstolen genom domen
begränsar offentliganställdas rätt
till kollektivavtalsförhandlingar
på ett sätt som saknar motsvarighet
inom den privata sektorn. Den
fäster heller ingen uppmärksamhet
vid att kollektivavtalet här i sista
hand gällde de anställdas intjänade
lönemedel. Man kan fråga sig om
inte de anställda (som konsumenter)
borde ha rätt att kollektivt välja
vilket försäkringsbolag de vill anlita
för sin pensionsförsäkring.
Kritikerna har därför inte utan
orsak hävdat att den s.k. Lavalkvartetten
(Laval,
Viking,
Rüffert
och Kommissionen mot Luxemburg)
genom domen utvidgats till
en kvintett, eftersom EUs marknadsregler
tillåts underminera
nationell arbetsrätt och nationella
kollektivavtal.
Domen gällde endast situationen
i Tyskland. Kollektivavtalade
försäkringar förekommer dock
inom den offentliga sektorn både i
Danmark och i Sverige. Det fi nns
alltså goda skäl att noga studera
domen i dessa länder och vid behov
EU-anpassa avtalen för framtiden.
Niklas Bruun
Mål C-271/08 Kommissionen mot Tyskland, dom den 15 juli 2010
|