EU & arbetsrätt 3-4 2019
Danmark inför lagstadgad minimilön för utländska chaufförer Danmark är på väg att införa lagstadgad minimilön för utländska förare som kör cabotage och så kallade kombitransporter i landet. Dansk arbejdsgiverforening (DA) och Fagbevægelsens hovedorganisation (FH) har slutit ett avtal om hur det bör gå till och en utredning tillsatt av regeringen väntas i dagarna lägga fram ett förslag till lag som ska förverkliga parternas önskemål. –Normalt har vi inte lagstiftning om minimilön i Danmark eftersom arbetsgivare och arbetstagare förhandlar om lönen, men när det nu finns ett område där parterna själva rekommenderar lagstiftning så lyssnar vi naturligtvis till det, säger arbetsmarknadsministern Peter Hummelgaard i ett pressmeddelande. Skälet till detta avsteg från den danska modellen där lönerna regleras genom att fackförbunden kräver kollektivavtal är att den inte fungerar vid de internationella transporterna, enligt DA och FH. Arbejdsretten har nämligen slagit fast att fackföreningarna inte får vidta stridsåtgärder mot utländska transportfi rmor om bara en mindre del av arbetet i samband med en internationell transport utförs i Danmark. Nu är det inte något helt nytt med lagstiftning om lön och anställningsvillkor i Danmark. Just i transportbranschen finns redan sådana regler i godskørselsloven som gäller för danska företag. De som inte är bundna av kollektivavtal måste enligt lagen ge sina chaufförer lön och anställningsvillkor enligt gällande kollektivavtal. DA och FH vill nu att dessa ska utsträckas även till utländska åkerier som kör cabotage och kombitransporter i landet. De ska vara skyldiga att betala grundlön enligt kollektivavtalen för branschen plus tillägg för intjänade ledigheter mm. Åkerierna ska också senast när turen börjar anmäla sig till ett danskt register och intyga att de kommer att betala minst denna lön. På EU-nivå förhandlar parlamentet och ministerrådet just nu om särskilda regler som ska gälla för lastbilsförare som utstationeras över gränserna (se EU & arbetsrätt nr 2/2018 s. 5). Kerstin Ahlberg |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |