EU & arbetsrätt 4 2023 BRANSCHORGANISATIONER I NORDEN TILL EUROPEISKA KOMMISSIONEN: • I stället för att dra Danmark inför EU-domstolen bör Europeiska kommissionen arbeta för att åstadkomma en klar och restriktiv definition av vad som är tillfälligt cabotage vid persontransporter med buss. Det är innebörden av ett brev till kommissionen från bussföretagens branschorganisationer i Danmark, Island, Norge och Sverige. Transportföretag i EU får som utgångpunkt bedriva inrikestrafik enbart i de länder där de är etablerade. I samband med internationella transporter får de dock köra inrikestrafik i andra länder, så kallat cabotage, under förutsättning att det är ”tillfälligt”. När de gör det har förarna enligt utstationeringsdirektivet (96/71) rätt till lön enligt reglerna i värdstaten. I somras väckte kommissionen talan (mål C-482/23) med motiveringen att Danmark inte uppfyller sina skyldigheter enligt EU:s förordning om tillträde till den internationella marknaden för persontransporter med buss (1073/2009)(2) (se EU & arbetsrätt nr 2/2023 s. 2). Danmark tillåter nämligen inte cabotagetrafik med buss mer än sju dagar i följd under en månad. En sådan regel strider mot förordningen, anser kommissionen. För att avgöra huruvida ett företags verksamhet är tillfällig måste man göra en konkret bedömning i det enskilda fallet, hävdar den. I ett brev till EU:s transportkommissionär Adina Valean går nu branschorganisationerna Dansk Person Transport, Samtök ferðaþjónustunnar, NHO Transport och Sveriges Bussföretag till motoffensiv. Cabotagereglerna är så oklara att företag från låglöneländer bedriver obegränsad cabotageverksamhet i de nordiska länderna och även i andra medlemsstater. Att det inte finns någon tydlig definition av vad som är tillfälligt innebär en fullständig liberalisering av cabotage, skriver de. Organisationerna framhåller att vissa medlemsländer har försökt förtydliga reglerna. Dit hör Danmark med sin sjudagarsregel och Island som begränsar cabotage till tio dagar per månad. I Norge föreslås nu en gräns på tjugo dagar med en ”avkylningsperiod” på tio dagar. Att kommissionen då väcker talan mot ett land och kräver att dess definition av cabotage avskaffas är fullkomligt missriktat, skriver de. I stället för att fullfölja rättsprocessen bör kommissionen att arbeta aktivt för att åstadkomma och genomför en klar och restriktiv definition av begreppet ”tillfällig”, skriver de fyra branschorganisationerna. I det arbetet uppmuntrar vi kommissionen att låta sig inspireras av definitionerna i de nordiska länderna. Det skulle inte bara säkerställa att förarna får goda arbetsvillkor, utan också angripa svårigheterna med att genomdriva cabotagereglerna och upprätthålla rättvis konkurrens på marknaden, slutar de. Om man vill ägna sig åt teckentydning kan man fråga sig om kommissionen möjligen har tagit intryck av skrivelsen. Kommissionens ansökan till EU-domstolen publicerades i EU:s officiella tidning den 18 september. Normalt skulle den vid det här laget också vara publicerad på EU-domstolens webbplats. Men när man söker där finns ingen information om målet. Kan kommissionen ha backat? Kerstin Ahlberg |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |