EU & arbetsrätt 1 1999
Minimidirektiv och mer långtgående bestämmelser
Många frågor återstår
Till skillnad
mot generaladvokaten Mischo anser EG-domstolen att de italienska reglerna
om skydd mot cancerframkallande ämnen är förenliga med
EG-rätten, trots att de ställer mer långtgående
krav på arbetsgivarna (se EU &
arbetsrätt nr 2/98). Principiellt tycks dock inte EG-domstolens
uppfattning skilja sig så mycket från generaladvokatens.
Enligt italiensk
lag är arbetsgivarna skyldiga att minska arbetstagarnas exponering
för cancerframkallande ämnen så långt det är
möjligt, oberoende av hur stora riskerna är. Enligt direktiv
nr 90/394 om cancerframkallande ämnen beror skyldigheten att minska
exponeringen däremot på vilket resultat en föregående
riskbedömning ger.
Direktivet är ett minimidirektiv antaget med stöd av artikel
118a i Romfördraget. Enligt artikel 118a.3 får medlemsstaterna
i sådana fall anta mer långtgående bestämmelser
för att värna om arbetsvillkoren, om de är förenliga
med fördraget. Huvudfrågan i målet var vilket handlingsutrymme
denna bestämmelse ger medlemsstaterna.
EG-domstolen
besvarar frågan i två led: 1) Vilka mer långtgående
bestämmelser är förenliga med artikel 118a.3? 2) Måste
medlemsstaterna iaktta proportionalitetsprincipen d v s principen
att en åtgärd inte får vara mer ingripande än vad
som är nödvändigt för att uppnå målet
med åtgärden när de antar sådana mer långtgående
bestämmelser?
Vilka
bestämmelser?
Generaladvokaten hävdade i ett uppmärksammat yttrande att de
italienska reglerna inte var förenliga med artikel 118a.3. Hans utgångspunkt
var att direktivet inte bara föreskriver en miniminivå, utan
även en strategi, och att artikeln endast ger medlemsstaterna behörighet
att ställa strängare krav, inte att ensidigt bestämma vilken
riktning de ska följa; Skillnaden mellan det som direktivet och det
som den italienska lagen föreskriver är inte en gradskillnad
utan en skillnad i metod.
EG-domstolen
fann tvärtom att de italienska reglerna är förenliga med
artikel 118a.3, eftersom de endast förstärker den skyldighet
som följer av direktivet. De innebär således inte ett
ifrågasättande av EUs åtgärder. En jämförelse
med andra språkversioner av domen tyder på att domstolen med
detta menar, att en nationell regel som genomför ett direktiv inte
får underminera EG-reglernas koherens på arbetsmiljöns
område. Medlemsstaternas handlingsutrymme tycks alltså begränsas
inte endast av en skyldighet att se till att den nationella rätten
uppfyller miniminivån i ett direktiv och inte står i direkt
konflikt med det. Om nationella regler innebär ett sådant ifrågasättande
är de, med EG-domstolens argumentation, inte förenliga med artikel
118a.3. Domstolens linje synes inte principiellt skilja sig så mycket
från generaladvokatens.
Proportionalitetsprincipen?
Generaladvokaten hävdade vidare att medlemsstaterna i vilket fall
som helst måste iaktta proportionalitetsprincipen när de antar
strängare regler enligt artikel 118a.3, och underkände de italienska
reglerna även på denna grund. EG-domstolen menade dock att
det inte ankommer på denna att uttala sig om huruvida regler som
är resultatet av att en medlemsstat har utövat sina befogenheter
enligt artikel 118a.3 är förenliga med proportionalitetsprincipen.
Huruvida medlemsstaterna i ett sådant fall själva är skyldiga
att beakta denna princip sade den inget om.
Framtiden?
Artikel 118a.3 omfattar endast arbetsmiljöfrågor. Tillämpningsområdet
för den princip som följer av artikeln omfattar emellertid alla
arbetsrättsliga frågor där rådet har kompetens att
vidta åtgärder enligt artikel 2 i det nuvarande sociala avtalet
(artikel 137 i fördraget efter Amsterdamfördragets ikraftträdande).
En viktig fråga för framtiden är om medlemsstaternas möjlighet
att anta mer långtgående bestämmelser även gäller
vid sådana beslut genom vilka rådet genomför avtal slutna
av de europeiska arbetsmarknadsparterna. Parterna kan enligt artikel 4
i det sociala avtalet (i framtiden artikel 139) överta alla regleringsinitiativ
från kommissionen. Vid en strikt tolkning utifrån artikelns
ordalydelse kan medlemsstaterna inte göra gällande rätten
att ha mer långtgående bestämmelser vid genomförandet
av ett sådant direktiv. Det är för övrigt inte säkert
att beslut genom vilka rådet genomför europeiska avtal behöver
ha formen av direktiv. Kommissionens uppfattning är att det lika
gärna kan vara ett beslut eller en förordning, och att det är
dess egen sak att välja det instrument den finner mest adekvat. Förordningar
är direkt tillämpliga och uttömmer medlemsstaternas handlingsutrymme.´
Av legalitetsprincipen
följer att EU endast har den kompetens som medlemsstaterna har tilldelat
den genom Romfördraget. Även efter EG-domstolens besked i det
aktuella målet är det oklart vilken kompetens EU har i det
här avseendet.
Lena Maier
doktorand vid Arbetslivsinstitutet
Mål
nr C-2/97 Italiana Petroli mot Borsana Srl, den 17 december 1998
|