|
Från utredning till HD och AD:s domar - dokument i den finska lagstiftningskedjan |
|
|
|
Från utredning till Högsta domstolens och Arbetsdomstolens domar
- dokument i den finska lagstiftningskedjan
3. Riksdagens behandling
Riksdagsledamöter kan väcka lagförslag (lagmotion) alltid när riksdagen är samlad. Vetskap om att regeringen bereder en proposition eller att den givit en proposition till riksdagen leder ofta till lagmotioner. Motionerna kan gå ut på t.ex. att riksdagen skall säga nej till förslaget eller att det skall skärpas på någon punkt.
Ett lagförslag behandlas först i plenum i en remissdebatt. Efter debatten sänds (remitteras) lagförslaget till något av riksdagens utskott för beredning.
Propositioner och lagmotioner sänds för beredning oftast till arbets- och jämställdhetsutskottet. Ofta bestäms det att utskottet skall begära ett utlåtande av ett eller flera andra utskott. Ett exempel: arbetslivs- och jämställdhetsutskottets betänkande (AjUU) 3/2008 rd, (om Regeringens proposition med förslag till lagar om ändring av lagen om integritetsskydd i arbetslivet och om upphävande av 2 mom. i ikraftträdandebestämmelsen i en lag om ändring av personuppgiftslagen). Utskottet hade dessutom fått ett begärt utlåtande av grundlagsutskottet, (GrUU) 12/2008.
I sina betänkanden föreslår utskotten ofta att riksdagen ska anta regeringens proposition och avslå alla motioner. Men det är vanligt att utskottet föreslår ändringar i lagförslaget. Ändringsförslagen kan vara påverkade av att utskotten hör tjänstemän, akademiska experter och representanter för olika intressentgrupper.
Efter utskottsbehandlingen sänds ärendet tillbaka till plenum för behandling där. I denna andra behandling i plenum slår man slutgiltigt fast lagens innehåll och efter det fattar riksdagen i plenum beslut om att godkänna eller förkasta lagen.
Alla de handlingar som behandlas i riksdagen och uppgifter om dem registreras i offentliga databaser som är åtkomliga för alla på riksdagens webbplats.
|
|
|
|
|