Arbetsröttsportalen
 
 
Startsida Sök på portalen Sök i nordiska rättsdatabaser
           
 
Logga in här  Ändra lösenord  Anslut dig till Arbetsrättsportalen   
 
 

 

Ändringar i den finska beställarsansvarslagen och lagen om utstationerade arbetstagare

Ändringarna som gjordes med lagarna 678-679/2015 i beställarsansvarslagen (1233/2006) och i lagen om utstationerade arbetstagare (1146/1999) trädde i kraft den 1 september 2015. Ändringarnas syfte var att klagöra lagstiftningens tillämpningsområde och göra det lättare för beställaren att fullgöra sina skyldigheter.

När det gäller beställarsansvarslagen förenhetligades och skärptes lagens påföljdssystem. Dessutom utvigdades till exempel utredningsskyldigheten till att omfatta även företagshälsovården och detaljerade bestämmelser om pensionsskyddet för utländska utstationerade arbetstagare intogs i lagen. När det gäller lagen om utstationerade arbetstagare en skyldighet för beställaren att informera det utstationerande företaget samt vidare genom företaget de utstationerade arbetstagare om tillsynsmyndigheten tillfogades. Utöver detta tillfogades en bestämmelse om arbetsgivarens skyldighet att lämna beställaren intyg över hur den sociala tryggheten bestäms för arbetstagare som utstationerats.

Länk
RP 161/2014 rd

Tillbaka

Skriv ut sidan
 
Publicerad av
Mimosa Lith
 
Publicerad här den
2015-10-06
 
 
  Om Arbetsrättsportalen | Redaktör | Om cookies | © Institutet för social civilrätt