EU & arbetsrätt 3-4 2020


Nya regler om cabotage och förarnas villkor utmanas i EU-domstolen

De nya reglerna om cabotage och kör- och vilotid för dem som kör vägtransporter (se s. 5 i detta nummer av EU & arbetsrätt) är diskriminerande mot medlemsstater i EU:s ytterkanter och kommer att leda till ökade luftföroreningar. Det hävdar en rad medlemsstater som nu väcker talan i EU-domstolen för att få reglerna upphävda.

Åtminstone sex stater – Bulgarien, Litauen, Ungern, Rumänien, Malta och Polen – försöker få EUdomstolen att ogiltigförklara de delar av vägpaketet som länderna i Norden anser särskilt viktiga för att förhindra social dumpning och missbruk av möjligheten att köra inrikestransporter i länder där transportföretaget inte är etablerat. Även Cypern, Estland och Lettland stred mot reglerna vid förhandlingarna i ministerrådet och kommer sannolikt att ställa sig på de sex andras sida i processen, om de inte väcker talan själva.

De vänder sig särskilt mot kravet på att förarna och fordonen ska återvända till etableringsstaten var fjärde respektive var åttonde vecka, skärpningen av cabotagereglerna och mot att arbetsgivarna ska betala förarnas inkvartering under veckovilan, som inte får tillbringas i fordonshytten.

När det gäller miljöaspekterna kan de eventuellt också komma att få medhåll inför EU-domstolen av Europeiska kommissionen. Under lagstiftningsprocessen motsatte sig kommissionen bland annat kravet på att fordonen ska återvända var åttonde vecka (se EU & arbetsrätt nr 1/2020 s. 1). Enligt kommissionen skulle detta leda till en ökning av onödiga utsläpp, föroreningar och trafikstockningar vilket är oförenligt med EU:s ” gröna giv” och målet att EU ska vara klimatneutralt senast 2050. Påhejad av de nio missnöjda medlemsländerna håller kommissionen därför på att genomföra en analys av vilka konsekvenser de här reglerna skulle få för klimatet, miljön och den inre marknadens funktion. Om den kommer fram till att det behövs kommer den att lägga fram ett nytt lagförslag innan de omstridda reglerna träder i kraft.

Kerstin Ahlberg


Arbetslivsinstitutet Eu & arbetsrätt

Institutet för social civilrätt | Webbredaktör