EU & arbetsrätt 3 2025


Nytt samråd om distansarbete och rätt att koppla ned

• Bör EU ta initiativ för att motverka de negativa effekterna av en arbetskultur som inte låter arbetstagarna koppla ner och för att skapa transparenta och bättre villkor för distansarbete? Det frågar Europeiska kommissionen i ett nytt samråd med arbetsmarknadens parter.

Efter att Europafacket och arbetsgivarorganisationerna Businesseurope, SMEunited och SGI Europe misslyckats med att sluta ett avtal om distansarbete och rätt att koppla ned (se EU & arbetsrätt nr 3/2022 s. 1 och nr 4/2023 s.1) tog kommissionen över. Våren 2024 inledde kommissionen den första samrådsrundan i enlighet med artikel 154 i funktionsfördraget (se nr 2/2024 s. 2). Av svaren framgick att parterna står långt ifrån varandra: de fackliga organisationerna vill ha bindande EU-regler medan arbetsgivarna inte ser något behov av initiativ på EU-nivå.

Nu har kommissionen gått vidare med den andra samrådsomgången. Kommissionen beskriver hur en kultur som kräver att arbetstagarna ständigt är nåbara och uppkopplade försämrar balansen mellan arbete och fritid, intensifierar arbetet, skapar social isolering och risker för stressjukdomar. Det råder också avsevärda oklarheter kring de rättsliga förutsättningarna för distansarbete och parternas rättigheter och skyldigheter mot varandra, menar kommissionen. Till det kommer arbetsrättsliga, administrativa, skatte- och socialförsäkringsrättsliga problem vid gränsöverskridande distansarbete.

Enligt kommissionen är det också oklart hur EU:s regler om arbetstid, arbetsmiljö, dataskydd, transparenta och förutsägbara arbetsvillkor, balans mellan arbete och privatliv för föräldrar m.m. ska tillämpas vid distansarbete.

Kommissionen noterar att medlemsstaterna själva har börjat reglera både en rätt att koppla ner och villkoren kring distansarbete på olika sätt, och påpekar att variationen i reglering mellan medlemsstaterna riskerar att försämra den inre marknadens sätt att fungera.

De europeiska arbetsmarknadsparterna tillfrågas nu om de önskar att EU tar initiativ för att motverka de negativa effekterna av en arbetskultur som inte låter arbetstagarna koppla ner och för att skapa transparenta och förbättrade villkor för distansarbete. Parterna tillfrågas också om de vill ha bindande regler i form av direktiv, eller icke-bindande regler som rekommendationer, kommunikationer från kommissionen eller riktlinjer.

I alla händelser kommer troligen direktivet om säkerhet och hälsa på arbetsplatsen (89/654) och bildskärmsdirektivet (90/270) att revideras så att de omfattar arbete utanför arbetsgivarens lokaler respektive med laptoppar och läsplattor samt psykosociala och ergonomiska risker kring skärmar.

Slutligen frågar kommissionen om parterna kan tänka sig att inleda förhandlingar om någon av de frågor som den tar upp i dokumentet. Sannolikt kommer parterna dock inte att vilja inleda förhandlingar denna gång. Då kommer kommissionen att kunna gå vidare själv. Möjligen kan parterna enas om regler som förenklar gränsöverskridande distansarbete – på den punkten är arbetsgivarorganisationernas motstånd mindre hårdnackat.

Niklas Selberg, professor

Linnéuniversitetet

C(2025) 7020 final Consultation Document. Second-phase consultation of social partners under Article 154 TFEU on a possible action in the area of workers’ right to disconnect and telework

 

 


Arbetslivsinstitutet Eu & arbetsrätt

Institutet för social civilrätt | Webbredaktör